משכנתא לעסקים

כאשר מדברים על משכנתא, הקישור המיידי שרובנו נעשה הוא הלוואה לרכישת נכס נדל״ן כלשהו, בין אם מדובר על בית פרטי, או דירת מגורים. עם זאת, למרות שרכישות מסוג זה אכן נפוצות במיוחד בעולם המשכנתאות, התמונה בהחלט אינה מסתכמת בכך. במהלך השנים, התפתח התחום של משכנתא לעסקים, כאשר העיקרון דומה: מקבלים הלוואה לצורך רכישה של חנות, מפעל, או משרד, תמורת שעבוד שלהם.

שינוי חוקי המשחק

בעבר הלא מאוד רחוק, בעל עסק אשר היה מעוניין לקבל משכנתא שלא לצורך רכישת נכס נדל״ן למגורים, היה מחויב לפנות לבנק מסחרי, ולא לבנק רגיל. כך גם במקרה בו בעל העסק ביקש הלוואה לצורך שדרוג העסק, גם כנגד שעבוד של הנכס. הבעיה היא כי הלוואה מסחרית מוגבלת לשישים אחוזי מימון משווי הנכס, ומתאפיינת בפריסה קצרה, מה שמחייב את הלווה בהחזר חודשי גבוה במיוחד.

לעומת זאת, כיום, המצב שונה לחלוטין. בעל עסק יכול לרכוש נכס מסחרי ולקבל משכנתא לעסקים ועד כשבעים אחוזי מימון, ותנאי פריסה נוחים של עד שלושים שנים (תקופת החזר ארוכה פי שלוש מהלוואה רגילה). עבור בעלי עסקים בישראל, אין ספק כי מדובר על שינוי מהותי וחשוב.

מי צריך לקחת משכנתא לעסקים?

נותני שירות שונים, חברות ובעלי עסקים, זקוקים במקרים רבים מקום בו הם יכולים לפעול באופן רציף. חלק מבעלי העסקים בוחרים לשכור מקום, ולעמוד בתשלומי שכירות חודשיים, אך יש מי שמעדיף לרכוש נכס קבוע. במקרה של רכישה, העלות אמנם גבוהה, אך היתרונות רבים, ומעניקים שקט נפשי ויציבות לאורך זמן.

חוקי הבסיס שחשוב להכיר

ברמת הבסיס, חשוב לדעת כי משכנתא לעסקים אינה שונה בהרבה ממשכנתא לנכסים פרטיים. בשני המקרים הבנק מעניק הלוואה על מנת לרכוש נכס, תמורת שעבוד שלו. כיום, ניתן לרכוש נכס מסחרי במאות אלפי שקלים בלבד, ואף באזור מבוקש. סכומים אשר לא קיימים בתחום הנדל״ן הפרטי.

ממש כמו משכנתא רגילה, גם משכנתא לעסקים כוללת כמה וכמה מסלולים מרכזיים אשר משתנים בהתאם לריבית (קבועה או משתנה), צמודים למטבע חוץ, למדד מחירים לצרכן וכדומה. ההמלצה הינה חד משמעית: ליצור תמהיל בין כמה מסלולים, זאת על מנת להקטין באופן ניכר את רמת הסיכון האפשרית.

כל מה שחשוב לעשות לפני לקיחת משכנתא לעסקים

בראש ובראשונה, מומלץ לבחון כל מקרה לגופו, ולחקור את כל האפשרויות הקיימות, לבצע בדיקה מקיפה, סקר שוק, והשוואת הצעות. חשוב לזכור כי ישנה תחרות בין הבנקים השונים, וכמובן בין גופים חוץ בנקאיים, ולכן אתם בהחלט צפויים לקבל הצעות שונות.

השאלה העיקרית אותה עליכם לשאול היא איזו הצעה הינה המשתלמת ביותר, ומתאימה באופן מלא ורחב לצרכים שלכם, ליכולות העסק, וכמובן למצבכם הפיננסי. הכרה מעמיקה של שדה המשחק, לצד ניהול נכון של משא ומתן, יכולים בהחלט לשפר את נקודת הפתיחה בה אתם נמצאים, ולקרב אתכם צעד נוסף אל עבר המשכנתא האידיאלית עבורכם.