תנאים לקבלת משכנתא

כיום, הדבר ברור לכולם, לקיחת משכנתא כוללת מגוון רחב של קריטריונים אשר נקבעו על ידי הבנק. הסיבה העיקרית לכך היא בשביל לוודא כי אכן המלווה יוכל לעמוד בתנאי ההלוואה, ובהחזר החודשי. בהתאם לכך, לפני לקיחת משכנתא, חשוב במיוחד להכיר לעומק את הנושא של תנאים לקבלת משכנתא.

3 תנאים לקבלת משכנתא שחשוב שתכירו

  1. הכנסה קבועה ויציבה: אחד התנאים המרכזיים והחשובים ביותר בקבלת משכנתא, הינו הכנסה קבועה ויציבה של הלקוח. לקוח אשר מבקש משכנתא, ואין ברשותו תלושי שכר מסודרים, או לחילופין אין ברשותו שומת מס, במידה והוא עצמאי, אשר מעידה על הכנסה יציבה מהעסק. במקרים מסוג זה, הבנק עלול לסרב לבקשת ההלוואה, מתוך הבנה כי הלקוח אינו יכול לעמוד בתשלומים.
  2. היסטוריית אשראי: אף אחד מאיתנו אינו יכול לחזות את העתיד, גם לא הבנק. לכן, הבנק למעשה מסתמך על העבר הכלכלי של הלקוח. לקוח אשר היסטוריית האשראי שלו בעייתית, וכוללת פיגורים, הוצאה לפועל, החזר צ׳קים, וכדומה, סביר כי יסרב להעניק ללקוח משכנתא.
  3. הון עצמי מינימלי: אין זה משנה מהי המשכורת החודשית שלכם, ישנם תנאים לקבלת משכנתא. אחד מהם הוא הון מינימלי, אשר משקף לבנק רצינות כי הלקוח אינו מסתמך רק על הכספים של הבנק. חשוב לדעת כי מי שרוכש דירה ראשונה, חייב להעמיד הון עצמי של עשרים וחמישה אחוזים מערך הנכס. לעומת זאת, מי שרוכש דירה נוספת, נדרש להציג הון עצמי של לפחות חמישים אחוזים מערך הנכס.

מה עושים במקרה של סירוב?

כאשר הבנק מסרב לתת משכנתא, מדובר באיתות כי סביר שלא תוכלו לעמוד בתנאים ובהחזרי המשכנתא. עם זאת, קיימים מקרים בהם הבקשה מסורבת מהסיבה של הגשת מסמכים באופן לא מלא או נכון. על מנת להימנע ממקרה מסוג זה, מומלץ לבצע את התהליך באמצעות יועץ משכנתאות מקצועי, אשר מכיר לעומק את הנושא של תנאים לקבלת משכנתא, ויכול להגיש את הבקשה בשמכם.

בדיקת יכולת החזר המשכנתא

כאשר מדברים על תנאים לקבלת משכנתא, חשוב להכיר את אחד התנאים המרכזיים ביותר, והוא יכולת החזר המשכנתא. למעשה, הבנק רוצה לוודא כי ללקוח יש את היכולת להחזיר את המשכנתא, לעמוד בתנאים ובהחזר, זאת מתוך המשכורת החודשית שלו וההכנסות השוטפות.

מה הבנק בודק לפני אישור המשכנתא?

חשוב להבין כי משכנתא הינה למעשה הלוואה לכל דבר, וככזאת, הבנק המלווה, מחויב לבדוק למי הוא מעניק את הכסף. כידוע, הבנק משעבד את הנכס הרלוונטי, זאת למקרה שהמשכנתא לא תיפרע בעקבות סיבה כזו או אחרת.

מעבר לכך, במידה ומדובר במשכנתא לשם הרחבת דירה, או בנייה עצמית, יש להעביר לבנק גם תוכנית בנייה מפורטת ומאושרת, והיתרי בנייה מעודכנים כגון חוזה פיתוח מול מינהל מקרקעי ישראל, וכמובן מסמכים נוספים אשר מעידים על מצבו המשפטי וההנדסי של הנכס.