משכנתא לתושבי חוץ

תושב חוץ הינה למעשה הגדרה אשר קיימת בחוק. מדובר על מי שמרכז חייו לא נמצא בארץ, אלא במדינה אחרת. החוק קובע כי מי שנמצא מחוץ לארץ לפחות 138 במשך השנה, במשך פרק זמן של שנתיים, נחשב כתושב חוץ. ניתן לראות כי ישראלים רבים חיים באופן זה, ובהתאם לכך, משכנתא לתושבי חוץ הפכה למבוקשת ונפוצה יותר בשנים האחרונות.

מהי משכנתא לתושבי חוץ?

בישראל, הבנקים מאפשרים לתושב חוץ לקחת משכנתא בגובה של עד חמישים אחוזים מערך הנכס, זאת בלי קשר אם יש ברשותו עוד דירות בישראל או מחוץ לארץ. מאחר וההנחה הינה לתושב חוץ, אשר מבקש לרכוש דירה בישראל, נחשבת הדירה להשקעה.

משכנתא לתושבי חוץ בעיקרון דומה למשכנתא רגילה, אך ההבדל המהותי ביותר טמון בטיפול בתיק. תהליך זה הינו ארוך יותר ולעיתים אף מורכב יותר, זאת בעקבות בדיקת הכנסות שמקורן בחו״ל. כמו כן, במידה וההכנסה בלתי סדירה, הבנק עשוי לדרוש דוחות ומסמכים אשר הוגשו לרשויות המס באותה מדינה.

בחירה רחבה וחופשית

בנוסף, תושב חוץ יכול לקבל משכנתא לתושבי חוץ בכל מסלול אשר ירצה. כלומר, המשכנתא יכולה להיות בריבית צמודה, קבועה, משתנה, וכדומה, זאת מהסיבה כי תושב החוץ מנהל על עיקר חייו במט״ח, ולו האפשרות לקחת משכנתא במסלול צמוד מט״ח, אפשרות אשר לא קיימת בפני נוטל משכנתא ישראלי.

עם זאת, חשוב לקחת בחשבון כי כמו בכל סוג של משכנתא, גם במקרה של משכנתא לתושבי חוץ, ייצטרך הבנק לבדוק בקפידה את הרקע הכלכלי של רוכש הנכס, לאמת את פרטי הנכס, פרטיו האישיים ועוד. בנוסף, ממש כמו כל נוטל משכנתא, יידרש להציג תעודה מזהה, תלושי שכר, מסמך אשר מעיד על הכנסות, דפי חשבון של 3 חודשים אחרונים, דירוג אשראי, וכמובן נסח טאבו של הנכס הנרכש.

כיצד ניתן להגיש בקשה לקבלת משכנתא לתושבי חוץ?

כיום, הרוב המוחלט של הבנקים למשכנתאות בישראל הקצו מספר סניפים אשר מתמחים ועוסקים בבקשות תושבי חוץ למשכנתא. הבקשה למעשה יכולה להיות מוגשת גם מחו״ל, אם כי הלקוח יהיה חייב בסופו של דבר להיות נוכח בארץ, זאת על מנת לחתום על המסמכים הרלוונטים.

על מנת לנהל את התהליך על הצד היעיל, הקל והמהיר ביותר, מומלץ לשקול עזרה מקצועית מצידו של יועץ משכנתא פרטי, אשר מתמחה בתיקי תושבי חוץ, ובתחום של משכנתא לתושבי חוץ. איש מקצוע מנוסה, יוכל לדאוג ולוודא כי התהליך יתנהל על הצד הטוב ביותר, ינהל את המשא ומתן, יגיש את הטפסים, ואף יעזור להשיג את התנאים הנוחים ביותר.

אותו סניף בנק יבחן את הבקשה, ואת המסמכים והמידע אותם הוא סיפק, על מנת להעניק אישור עקרוני לקבלת המשכנתא. חשוב לציין כי המסמכים המבוקשים משתנים בהתאם למדינה, לכן, מכל תושב חוץ, סביר כי יבקשו טפסים אחרים.