טיפים לקבלת משכנתא

כמעט כל מי שמעוניין לקנות דירה, בין אם חדשה או יד שנייה, עושה זאת באמצעות קבלת משכנתא. כידוע, מדובר בתהליך מורכב, ולעיתים אף ארוך. לכן, על מנת להפוך את התהליך ליעיל, פשוט וקצר יותר, ריכזנו עבורכם מספר טיפים לקבלת משכנתא, אשר יהיו עבורכם ארגז כלים שימושי.

קודם כל, מי היא משכנתא?

משכנתא הינה למעשה הלוואה אשר ניתנת לטווח הארוך, והיא מאפשרת לכל אחד מאיתנו להגשים חלום, ולקנות בית. בעזרת משכנתא, ניתן לרכוש דירה באופן כמעט מיידי, ולהחזיר את ההלוואה במשך פרק זמן ארוך. כמו כן, משכנתא ניתנת על ידי שעבוד של הנכס, כאשר מתבטל ברגע שהמשכנתא נפרעת במלואה.

משכנתא הינה עסקה כלכלית לכל דבר, ואף מורכבת וגדולה. בהתאם לכך, היא בהחלט משפיעה באופן ישיר על ההתנהלות הכלכלית של הזוג הצעיר, או המשפחה, לטווח הארוך. לכן, חשוב לקחת החלטה רק לאחר הרבה שיעורי בית, סקר שוק, והבנת התנאים וההחזר החודשי.

למה חשוב לשים לב בעת לקיחת משכנתא?

  1. יציבות בהחזר לאורך זמן
  2. סך תשלומים קטן ככל הניתן
  3. תשלום חודשי נמוך באופן יחסי
  4. גמישות עם אפשרות סילוק
  5. אפשרות להקפיא או לדחות תשלומים בתקופה לחוצה

טיפים לקבלת משכנתא

  1. חשוב לזכור לקחת בחשבון הוצאות נלוות: נכון לימים אלו, המינימום לצורך קבלת משכנתא הינו 25 אחוזי הון עצמי. עם זאת, יש לקחת בחשבון מגוון רחב של הוצאות נוספות כגון עורך דין, דמי תיווך, שדרוגים שונים ועוד.
  2. ערכו בדיקה מעמיקה של רמת ההכנסה שלכם: לפני שנכנסים לעולם המשכנתאות, ובוחרים את המסלול המתאים, חשוב בראש ובראשונה לזכור כי מדובר בהלוואה אשר צריך להחזיר מדי חודש. לכן, בדקו כי היציבות הכלכלית יציבה ובטוחה.
  3. העדיפו החזר חודשי סולידי: על מנת לבחור באופן הנכון ביותר את ההחזר החודשי, חשוב לעשות בדיקת רקע מקיפה ורחבה, אשר כוללת הן את מצבכם הכלכלי כיום, והן בעתיד הקרוב והרחוק כאחד.
  4. אל תוותרו על שמאות: קיימים מקרים רבים בהם רוכשי הדירה לא מכירים את המחיר הריאלי, ומגלים זאת רק לאחר חתימה על חוזה. לכן, העדיפו להיעזר בשירותיו של שמאי מקצועי, אשר יכול למנוע מקרים מסוג זה.

האם גובה הריבית אכן הכי חשוב?

מעבר לריבית, שהיא אכן פרמטר חשוב ומהותי, קיימים פרמטרים חשובים נוספים, שרצוי להכיר:

  1. סך תשלום כולל: כלומר, כמה בסך הכל שילמתם בסיום התקופה, זאת בהנחה כי לא פרעתם את ההלוואה מוקדם. חשוב לקחת בחשבון שינויים עתידים כגון הצמדות למדד, שינויי ריבית, שינויי שער חליפין ועוד.
  2. הצמדה: בחלק מהמשכנתאות, ניתן לראות כי משתנים גובה התשלום החודשי וקרן ההלוואה, בהתאם לשינויים במדד. חשוב לעקוב אחר נושא זה, ולערוך בדיקה מעת לעת.
  3. קצב ירידת הקרן: ההחזר החודשי אותו תשלמו מורכב מתשלום על חשבון הקרן. קיימים מסלולים בהם אתם מסלקים במהירות רבה יותר את הקרן, מה שמאפשר תשלום נמוך יותר על ריבית בסוף תקופת המשכנתא.